WEDEROM

EEN GESLAAGD EVENEMENT

De organisatie van de Pinksterraces kan terugkijken op een wederom geslaagd evenement. Het weer werkte met een heerlijk zonnetje vooral op 1e Pinksterdag voortreffelijk mee maar ook 2e Pinksterdag betekende voor het in grote getale toegestroomde publiek dat de paraplu dicht kon blijven. Alleen de race 1 in de classics race en IRRC 600 werden door de nachtregen op een nog niet geheel droge baan verreden.

De medewerkers van Stichting Wegrace Oss hadden ook dit jaar weer de nodige verbeteringen aangebracht. Zo werd het rennerskwartier nu niet “in tweeën gedeeld” maar vonden alle coureurs in het gedeelte bij start / finish en het aansluitende deel na de eerste bocht hun plekje. Voor het publiek zeker een voordeel omdat nu toch net wat makkelijker een bezoekje kon worden gebracht aan hun favoriete coureur.

De 10e editie van de Pinksterraces betekende ook voor het eerst wedstrijden om de BeNeCup. De laatste jaren nam het aantal deelnemers in het Open Nederlands Kampioenschap drastisch af door met name de economische crisis, die er voor zorgde dat de broodnodige sponsoren afhaakten waardoor veel coureurs noodgedwongen stopten met de racerij of een ander goedkopere competitie opzochten. Ook in België kende men deze problemen. Daarom zijn de bonden van beide landen om de tafel gaan zitten en hebben de BeNeCup uit de hoge hoed getoverd. Een competitie waarin wordt gestreden om zowel de BeNeCup, het Open Nederlands Kampioenschap en het Belgisch Kampioenschap. Tijdens de Pinksterraces werd voor de derde keer om de punten gestreden voor deze nieuwe competitie. Er volgen dit jaar nog vijf raceweekenden (Oostende, Zolder, Chimay, Zandvoort en Assen) waar telkens twee races per klasse worden verreden. En net zoals in de eerste twee wedstrijden in Croix en Ternois en Hengelo  werd er in Oss hard gevochten om de punten.

Want net zoals voorgaande races waren het in de Superbike wedstrijd weer een man of vijf die elkaar geen duimbreed toegaven. De Belgen Sebastian Le Grelle en Vincent Lonbois en de Nederlanders Peter Schalken, Koen Zeelen en Johan Fredriks maakten er een waar spektakel van. En dat er om elke centimeter werd gestreden bleek wel uit het pak van Peter Schalken na afloop. Daar bleek een flinke scheur in te zitten na een touché in het heetst van de strijd met de ketting van een zijn mede kemphanen. Het publiek genoot en zag Lonbois twee keer met een kleine voorsprong als eerste over de finish gaan. De supersport race kende in Chris Nobel ook twee maal de zelfde winnaar. Maar ook hier waren de onderlinge verschillen niet echt groot en waren er ook achter de kop flinke duels te zien. Lokale held Tim van Ooijen pakte twee maal een tweede plaats. De rijder uit Alphen bezet na Oss samen met Nobel de eerste plaats in de tussenstand.


Natuurlijk kwamen er in de zijspanklasse met Jeffrey Verhagen en Jermaine van Middegaal nog meer lokale helden aan de start. Twee personen die als lid van het bestuur van de organiserende Stichting naast de deelname aan de races ook nog eens bergen werk verzetten om het evenement goed te laten verlopen. De twee maal winst voor het duo Kees Kentrop / Jeffrey Verhagen was daarom dubbel en dwars verdiend. Zij verbeterden met 1.42.396 zelfs nog het rondenrecord op het Paalgravencircuit. Jermaine van Middegaal, in de bak bij de Engelsman Jon Restall, moest in de eerste race met pech de strijd staken maar de achtste plaats in race twee maakte die domper weer helemaal goed.

Na hun Osse debuut vorig jaar gaven ook nu de rijders in het  IRRC (International Road Racing Championschip) acte de presence. Dit is het kampioenschap van de stratencircuits.

Deze klasse staat garant voor spanning, spektakel en veel deelnemers. Het is een internationale competitie, met veel rijders uit Duitsland, België, Tsjechië, dit jaar zelfs Italië, en natuurlijk Nederland. Zes raceweekenden (met dubbele wedstrijden) staan gepland en daarvan is Oss de tweede in de cyclus. Er wordt gereden in de klassen supersport en superbike. De basis van deze klasse ligt in 2003 toen door organisatoren uit Duitsland, België en Nederland een Drielandencup opstartten met per land 10 rijders. De formule bleek een succes. Dat resulteerde in interesse van rijders uit andere landen waarmee de Drielandencup werd omgedoopt tot International Road Racing Championship en daarmee werd ook de competitie uitgebreid met races in andere landen. Naast Oss staat de IRRC ook al jaren in Hengelo op het programma. De Tsjech Marek Ceverny liet in Hengelo al zien dat hij degene is die aan het einde van dit seizoen de nummer één plaat op zijn motor wil plakken. Ook in Oss pakte hij twee maal de winst bij de IRRC supersport. Ondanks dat de Italiaan Luca Gottardi en Joey den Besten hun uiterste best deden om het de Tsjech moeilijk te maken.

De IRRC superbike races  werden een prooi voor Sebastian Le Grelle en Vincent Lonbois. Maar ook hier ondervonden zij hevige tegenstand van Koen Zeelen, Johan Fredriks en de Duitser (en meervoudig kampioen Didier Grams).

De al jaren trouw aanwezige classics werden dit jaar vergezeld van een aantal Monobike coureurs die spectaculair driftend op de haakse hoeken kwamen aangestormd. Omdat vier dagen na de races in Oss de voor de rijders in

de classics zeer belangrijke wedstrijd tijdens de Ducati Clubraces in Assen op het programma stond,

gaven een aantal rijders er de voorkeur aan niet in Oss aan de start te verschijnen, waardoor het startveld

aanzienlijk kleiner was.  Gelukkig werd de klasse aangevuld Belgische Monobikerijders en een aantal rijders uit de KTM Cup (waaronder Ryan Vos, het neefje van Arie Vos). Jan frank Bakker was ongenaakbaar bij de classics terwijl de Monobike werd gewonnen door de Belgen Renzo van der Donckt en Wouter Vanlerberghe. Glenn van Stralen kwam twee maal als snelste KTM ‘er over de finish.

De kleine 50cc tjes reden in Oss zelfs voor de European Cup 50cc.  Op hun smalle bandjes kwamen B.Kramer en Willem Heykoop elk één keer als snelsten over de finish.

Nog meer nostalgie was er een dag eerder al te zien op het Osse circuit Voor de vierde keer werden “de drie uren van Oss” verreden. Onder grote publieke belangstelling begonnen zij hun race met de fameuze Le Mans start.